4 steg för att våga mer

maj 22, 2015 , In: Rädslor
0
4 steg för att våga mer

Har du något läskigt inom en snar framtid? Någonting du skulle vilja våga? Nytt jobb? Träffa svärföräldrarna för första gången? Resa? Mycket spindlar och kryp i sommar som skrämmer dig? Kanske har du något speciellt du vill berätta för någon men inte riktigt vågar? Har du dragit dig för att berätta dina innersta tankar och idéer för din partner men vill ändra på detta? Vill du byta karriär? Byta stad? Byta umgängeskrets?

4 steg för att våga mer

Det har jag aldrig provat tidigare så det klarar jag helt säkert. – Pippi Långstrump

 

1. Självförtroende

Självförtroende är situationsbundet vilket betyder att du kan ha bra självförtroende inför att prata inför folk men du kan ha dåligt självförtroende inför att skriva tenta. Detta gör således att du kan ha både bra och dåligt självförtroende under en dag.

För att nå framgång i livet krävs bra självförtroende och för att få självförtroende krävs det att du når framgång – detta kan likna ett moment 22, vilket det också kan bli om du inte vågar göra saker på grund av din rädsla för att misslyckas. Att istället börja utmana dig själv och din tvivel är rätt väg mot ett bättre självförtroende.

En person med gott självförtroende vet att han eller hon kan lyckas, liksom han eller hon vet att ett eventuellt misslyckande inte på något vis sänker deras egenvärde som person och individ

 

  • Starta smått. Börja med saker som är lite läskiga men som du vet att du klarar av.
  • Skriv ner tre saker just nu, på ett papper eller på telefonen, som du vet att du skulle klara av helt och hållet men som du gärna undviker för du är lite rädd. Skrivit klart? Gör dessa inom en vecka.
  • När du märker att du klarar det – ökar ditt självförtroende – då kan du ta någonting ännu läskigare men som du återigen vet att du kan klara av, eftersom du klarade de förra rädslorna – när du tar dig igenom dessa lite svårare uppgifter ökar ditt självförtroende återigen lite till.

Det är inte nödvändigt med myrsteg här. Du får gärna utmana dig rejält och hoppa utanför din bekvämlighetszon istället för att åla dig ut. MEN risken finns att om du misslyckas sjunker ditt självförtroende rejält och din bekvämlighetszon krymper. Så välj någonting där emellan.

leaving your comfort zone is hard staying broke is hard pick your hard

2. Prata gott om dig själv till dig själv

Jag har nämnt det tidigare och kommer aldrig sluta nämna det heller, de ord du säger till dig själv påverkar dig så mycket mer än du tror. Se därför till att du säger bra saker till dig själv, taggar upp dig och stöttar dig. Du vet ju nu att du kan hantera det. Så fort du tänker en tanke som drar ner dig, så fort du tvekar, tvivlar och klagar på dig själv – överrösta dessa ord med ”jag klarar det här” ”jag kan hantera det” eller ”det kommer gå asgrymt”.

3. Förbered dig

Att förbereda sig inför situationen ökar givetvis chansen att det blir lyckat. Så till att ha talet skrivet långt innan och öva öva öva tills du kan det i sömnen.

Visualisera: blunda och se framför dig hur du möter rädslan. Se hur du står och håller tal inför klassen, se hur du går fram till chefen och ber om löneförhöjning eller vad det nu kan vara. Föreställ dig hur det ser ut i rummet och vad ni säger. Detta gör att du blir van, det är inte längre en okänd mark för dig, då du gjort det flera gånger – fast i huvudet. Men vi har en ganska korkad hjärna som inte förstår skillnaden på verklighet och låtsas så den tror du har gjort det här tidigare. Ju oftare du visualiserar – ju fler gånger registrerar hjärnan det som att du gjort det tidigare.

4. Jämför inte

Jämför dig inte med andra människor och deras resultat då risken finns att du aldrig blir nöjd. Om vi ska bedöma hur rika/fattiga vi är så tror jag de flesta är ganska fattiga om vi jämför med Bill Gates. Bedöm nu hur rik/fattig du är utan att jämföra dig med någon annan. Jag blir genast mycket rikare då i alla fall.

Läs också detta inlägg om hur du jämför dig så du mår bättre

Blir du taggad och inspirerad av att tävla mot andra – kör på. Men annars, tävla bara med dig själv. Det blir väldigt mycket lättare att vinna då.comparison kills

Du vet nu att du kan hantera allt som står i din väg, vad som än händer. Du vet också att ingen annan egentligen tycker eller tänker en massa om dig – de tänker på sig själva. Du har även koll på att det är rädslan i sig som är det mest skrämmande, inte saken/situationen du är rädd för och du har koll på hur du ska öka ditt självförtroende i dina specifika situationer. Då är det bara att tuta och köra nu då!

När du utmanar dina rädslor tänk på att du inte behöver vara bättre än andra för att vara bra.

Hoppas du får en fortsatt bra dag,

signature-elin-tothrive

There are no comments yet. Be the first to comment.

Lämna en kommentar