3 saker du måste sluta med för att bli lyckligare

februari 10, 2016 , In: Positivt tänkande
2
3 saker du måste sluta med för att bli lyckligare

Vad menar jag egentligen med att bli lyckligare? Vad är ens lycka? Jag skulle vilja påstå att ett sätt att mäta om du är lycklig och tillfreds med ditt liv är att se efter om har du överflöd av ”bra dagar” och brist på ”dåliga dagar”.

Du vet sådana dagar där allting går precis som du önskar? Allting flyter på och du får bara höra goda nyheter? Du har säkert haft ett par sådana bra dagar, till skillnad från de dagar du slår i tån i sängbenet, spiller kaffet över tröjan och får dålig kritik av chefen – dåliga dagar. Vill du ha fler av dessa bra dagar? 

Det finns inte bra dagar och dåliga dagar, vi skapar dem. Börjar du dagen med att slå tån i sängbenet och därefter spiller ut kaffet över tröjan och inte gör någonting för att bryta de negativa mönstret i din hjärna – så kommer resten av dagen fortsätta i samma riktning. Så för att bli lyckligare och mer tillfreds med livet måste du sluta med vissa saker som ständigt får in dig på denna negativa, nedåtgående spiral. 

Sluta med detta för att bli lyckligare och får fler bra dagar

Vi påverkas jättemycket av det vi säger till oss själva, av vår närmsta umgängeskrets och även andra yttre faktorer. Här kommer tre saker du måste sluta med för att bli lyckligare och mer tillfreds med livet. 

1. Umgås med fel personer

De fem närmsta personerna i ditt liv utgör vem du är. Du är ett genomsnitt av de fem personer du spenderar mest tid med. Prova själv; skriv upp de fem personer du spenderar mest tid med (föräldrar, kompisar, kollegor, partner etcetera). Stämmer det inte att du har i genomsnitt samma lön som dessa? Samma hälsa och matvanor, samma vanor och ovanor och kanske även samma syn på framtiden och dina drömmar.

Är du nöjd med detta? Annars kan det vara på tiden att spendera mer tid med människor som har det du vill ha.

  • Vill du ha en bättre hälsa kanske du ska ansluta dig till en grupp människor som kan motivera dig till att träna mer och äta bättre.
  • Vill du ha bättre betyg kanske du ska spendera mer tid med den del av klassen som får dessa betyg. 

Du behöver inte byta ut dina gamla vänner utan det handlar om att spendera mer av din tid med människor som har det du söker så att du rör dig åt den riktning du önskar. 

2. Ta del av hemskheter från yttre faktorer

Det finns även en hel del yttre faktorer som påverkar ditt humör och hur lycklig du är, med yttre faktorer menar jag tv, radio, sociala medier, tidningar, böcker och liknande. För att förklara detta bättre tänkte jag ta hjälp av en stor förebild jag har, Darren Hardy, som har beskrivit detta utmärkt i en av sina korta videoklipp, titta här:

Du lär vara väldigt försiktig med vad du låter din hjärna snappa upp. Därför måste du städa och byta ut dina källor för information. Ett av mina bästa tips någonsin är detta: sluta att titta på och läsa all sorts nyheter! Byt kanal om rapport börjar, öppna aldrig en tidning som skriver om skvaller eller nyheter. Lyssnar du på radio så håll dig till att lyssna på musik och låt dig inte påverkas av alla delningar om hemskheter på Facebook.

Detta kan för många låta som det absolut konstigaste påhittet, något helt oacceptabelt. Man kan ju inte helt utesluta sig från samhället och omvärlden liksom? Men vet du vad; det som är värt att veta, det kommer du få reda på ändå.

Jag har levt såhär det senaste året och alla omkring mig berättar när något värt att prata om sker. Detta har lett till att jag tar all nyhetstid till att proppa mitt huvud med bra saker; musik som får mig på bra humör, böcker eller ljudböcker som lär mig någonting och får min hjärna att arbeta, filmer eller serie som får mig att skratta och mår bra. Ni vet de där dåliga dagarna jag pratade om tidigare? Jag har faktiskt inte dem längre, dåliga dagar existerar inte längre och jag är säker på att det har med detta att göra. Jag låter inte negativitet påverka mig i samma utsträckning som förr, jag ser till att det inte får påverka mig alls. 

3. Vara elak mot dig själv

Detta går givetvis hand i hand med de yttre faktorerna jag berättade om ovan. Läser och lyssnar du på nyheter om massa eländen är det detta din hjärna kommer bearbeta under den närmsta tiden och du kommer därmed ha ett sämre humör än om du inte läst/lyssnat.

  • På samma sätt kan du välja att tänka på jobbiga saker, eller på saker som får dig att må bra.
  • Du kan välja att prata skitsnack med dina vänner eller prata om de bra saker som händer i era liv.
  • Du kan säga till dig själv att du är en grym människa som gör ditt allra bästa och att du ska försöka göra ännu bättre nästa gång, eller så klandrar du dig över att tentan inte gick som du hoppats för att du inte förberett dig bra nog och berätta för dig själv att du är sämst.

De yttre faktorerna och umgängeskretsen kan du inte ändra på, du kan bara ändra på ditt sätt att förhålla dig till dem, sluta titta på nyheter och sluta umgås med vissa personer. Men när det handlar om vad du säger till dig själv, så blir det mycket enklare för du har all makt. Dock så är detta ändå alltid det svåraste. Jag personligen tipsar om att först fokusera på de yttre faktorerna och umgänget, under tiden försöker du sakta men säkert ändra på sättet du pratar till dig själv. Detta kommer också komma naturligt då mindre och mindre negativa saker påverkar dig och allt mer positivt. 

3 saker du måste sluta med för att bli lycklig


signature-elin-tothrive

There are no comments yet. Be the first to comment.

Lämna en kommentar