Steg 1 för att förändra ditt liv – var öppensinnad

juni 16, 2015 , In: Förändring
1
steg-1-var-öppensinnad

Vill du förändra ditt liv på något sätt? Många människor vill ha en förändring men har ingen aning hur de ska bära sig åt, de väntar på att den perfekta möjligheten ska dyka upp, den perfekta partnern som ska göra dem lycklig eller så väntar de på den där perfekta soliga sommardagen då man ska ta tag i allting – för de flesta människorna kommer tyvärr aldrig den dagen. Eller kan det vara så att vi bara inte ser den när den väl kommer?

Möjligheter, soliga perfekta dagar med perfekta förutsättningar, drömjobb och vad det nu kan vara – finns lite här och där hela tiden men vi blundar omedvetet för dem. Detta har neurologiska förklaringar;

Vill du ha en förändring? – Var öppensinnad

Vår hjärna tar emot tusentals intryck varje dag men vi lägger bara märke till ett fåtal. Hjärnan har nämligen en väsentlig förmåga att rensa och sålla bort all information som den ser som överflödig och onödig. Kan du då förstå hur mycket information vi går miste om varje dag?

Hjärnan bestämmer dock inte helt själv vilka intryck den ska sålla bort och vilka vi ska få ta del av – det gör vi. Det du väljer att lägga ditt fokus på, anser din hjärna också vara det viktigaste och du kommer få ta del av intryck som är i linje med det du fokuserar på. Hur fungerar detta i praktiken?

Exempel: Så väljer din hjärna ut vad du ska ta del av

  • Du har fobi för ormar och lägger ner orimligt mycket energi och tid på denna fobi – din hjärna ser detta som en prioritet; ni ska alltså akta er för ormar. Detta leder till att när din hjärna är i full gång med att rensa i alla intryck så kommer den att prioritera de intryck som har med ormar att göra. Plötsligt ser du en orm mitt framför fötterna på dig och hoppar till – därefter skäms du lite över att bli så orimligt rädd för en pinne.
  • Du går runt och funderar på att köpa en ny bil och har hittat en modell du verkligen fastnat för. Du har nu gett order till din hjärna att bilar just nu är viktiga, speciellt din valda modell. Vad händer härnäst? Du ser den här bilmodellen överallt. Som om alla valt att köpa den precis när du också tänkt göra det.
  • Du klev upp ur sängen i morse med ett glatt humör ända tills du slog i lilltån i sängbenet. Aj. Du blir så där oerhört frustrerad och arg och önskar ditt sängben allt ont. Med ett nu mycket sämre sinnestillstånd går du ut i köket för att hälla upp det nybryggda kaffet i koppen och börja dagen – då du spiller ut varmt kaffe över din nytvättade vita tröja. Din dag har helt klart börjat lite sämre än vanligt och om du väljer att fokusera på dessa irritationsmoment så kommer du be din hjärna att leta efter fler. Dessa blir dina så kallade dåliga dagar.

Du kan alltså ge order till din hjärna vilka intryck den ska prioritera, och detta kan utforma dina dagar. Och på samma gång säger du till din hjärna vad den ska prioritera bort. 

Om du är trångsynt och dömande

Om du inte medvetet lägger fokus på positiva saker och tankar – så kommer din hjärna automatiskt fyllas med negativa tankar och intryck. Du måste alltså medvetet välja de saker som lyfter dig och ditt humör, för att inte låta dig fyllas av negativitet.

På samma sätt kan du inte lägga ditt fokus på dina problem och det du oroar dig för, lägg fokuset på dina drömmar och mål och var öppen för nya saker. Om du vill ha en förändring kan du inte vara trångsynt och dömande mot allt som är nytt.

Det spelar ingen roll om du läser böcker om hur du ska nå framgång, går på kurser om hur man blir lycklig eller liknande om du har fel attityd. ”Jag kan redan allt”, ”Vi har alltid gjort så här”, ”Det där låter för bra för att vara sant”, ”Det där verkar ju jättetöntigt”, ”Jag tror inte på det där” eller ”Det där kommer aldrig fungera på mig” är några exempel på attityder som inte kommer ta dig någon vart oavsett hur mycket du läser, lyssnar eller lär dig om ämnet.

Var istället öppensinnad och fördomsfri

Det finns en anledning till att steg 1 för att få en förändring i ditt liv handlar om att vara öppen; du kommer ha väldigt svårt att ta till dig någonting av de kommande stegen om du inte har en öppensinnad attityd. Jag vill därför att du från och med nu alltid är nyfiken på nya saker.

  • Nästa gång du och en vän inte delar åsikt – var nyfiken på hur hen kan tycka som hen tycker. Och framför allt; var öppen för att du kan ha fel.
  • Nästa gång en kollega kommer med ett nytt förslag och du egentligen vill svara ”Nej men vi har alltid gjort så här”, slappna av och lyssna på förslaget, fundera över om det finns någonting ni kan ha användning av. Huvudsaken är att du släpper attityden ”Vi har alltid gjort så här” för det betyder nämligen inte att det inte finns bättre sätt att göra det på.
  • Nästa gång du går på en föreläsning; var öppen för det som sägs. Du kan alltid lära dig någonting. Fokusera inte på att föreläsaren pratar med en jobbig dialekt, du är inte där för att försöka hitta någonting att klaga på. Fokusera på allt däremellan som du kan lära dig massvis av.  
  • Inse att du kan ha fel, andra kan också ha fel men det är inte viktigt. Det viktiga är så mycket du kan utvecklas och lära dig genom att ha ett öppet sinne och ha en fördomsfri attityd.
  • Var nyfiken. Nästa gång någon säger ”Borde inte du plugga till läkare?” och din tanke är ”aldrig i livet!” – avfärda inte tanken direkt. Fundera lite, var nyfiken. Varför tänker personen på dig som läkare? Finns det någonting med läkaryrket som skulle kunna intressera dig? Varför vill du absolut inte bli läkare? Om du skulle jobba inom sjukvård – vad skulle passa dig allra bäst? – Dessa frågor kan ge dig en hel del nya idéer och tankar. Genom att bearbeta ‘ny’ information på det här sättet utan att avfärda det som fel – kommer du lättare se alla de möjligheter som finns runt omkring oss dagligen.

Läs också: Steg 2 för att förändra ditt liv – ta ditt ansvar!


Så se till att hädanefter tänka på din drömmar och möjligheter så din hjärna uppmärksammar dem åt dig,

signature-elin-tothrive

 

There are no comments yet. Be the first to comment.

Lämna en kommentar