Del 3/3 Specifik Fobi – Träna bort din spindelfobi själv

juli 9, 2015 , In: Fobi
0
fobi-del-3 spindelfobi

Spindelfobi

Jag har alltså haft en grov spindelfobi de senaste åren som växt sig värre och värre tills jag tog beslutet att ta tag i det och göra någonting åt det. Jag hade tänkt mig att själva tiden jag skulle lägga på behandlingen skulle ta några timmar sammanlagt över några veckor men för mig räckte det med 15 intensiva minuter.

Först ber jag dig läsa fobi – del I och del II.

1. Jag började med att läsa en del böcker som jag tidigare nämnt och har därför tagit ur behandlingsschemat som ni hittar i del II men andra riktigt viktiga saker som jag fann ur böckerna sammanställde jag i mina tidigare inlägg om rädsla: Vad du egentligen är rädd för och Du kan hantera det. Börja alltså med att läsa dessa och fundera över dem.

2. Därefter ska du fylla i ditt behandlingsschema om du inte redan gjort det. Där du ska ha en lista med några saker du kan göra för att träna bort din fobi och möta din rädsla, min såg ut så här:

  • Gå in i en källare/gammalt hus 100
  • Om någon fångar en spindel åt mig i en burk, stanna kvar och titta på. 90
  • Be någon fånga en liten spindel i en burk som jag kan titta på. 90
  • Om jag ser en liten spindel stilla, stanna och titta på den 70
  • Titta på en bild på en spindel 60

3. Därefter satte jag upp en lapp på insidan av min sovrumsdörr, som gör att jag ser lappen hela tiden när jag ligger i sängen = det första jag ser när jag vaknar och det sista jag ser innan jag somnar. På denna lapp skrev jag stort och tydligt mitt mål. Varför gör jag det här? I stundens hetta när man sitter där med en spindel framför sig struntar man i att man en gång ville göra detta och man vill bara dra därifrån, då är det viktigt att veta sitt mål. Mitt mål är alltså att kunna spendera mer tid utomhus på somrarna och behålla lugnet. Vilket jag nu har kunnat göra denna sommar. 

4. Därefter var det bara att sätta igång. Längst ner på min lista var ”Titta på en bild på en spindel 60”. Jag tog hjälp av min pojkvän som fick hitta en bild att skriva ut, att gå in på google och välja bild själv kände jag verkligen skulle bli för mycket så det fick han hjälpa mig med. Därefter satte jag mig framför ett skrivbord i ett tomt rum med papperet framför mig.

Det viktiga när man gör sina övningar är att uppskatta sin ångest (0-100 denna var 60 för mig) och inte lämna övningen förrän ångesten sjunkit till hälften eller lägre. Jag kunde alltså inte gå från skrivbordet förrän jag uppskattade min ångest till 0-30. Jag satt där i ca 7-10 minuter. Kollade på bilden, rörde den och klippte även ut spindeln för att kunna ha den liggandes på min hand och kunna röra den så det såg ut som den kröp. Efter dessa 7-10 minuter var jag lite uppe i varv och kände ett smått obehag men skulle inte uppskattat min ångest till mer än 10. 

5. Givetvis har alla böcker, alla inlägg jag skrivit och all research jag gjort hjälpt mig att skynda på min framgång inom träningen, så det behöver absolut inte gå lika lätt för alla. Men efter att jag upprepat denna övning en gång till, i någon minut en vecka senare, kände jag mig ganska fri från min fobi. 

Jag har senare sett spindlar och då stannat upp för att tänka på hur orimlig min oro är, samt att jag kan hantera det, där har jag alltså fått stå till ångesten sjunkit till hälften. Men det har inte dröjt allt för länge.

Senast igår hade jag ett litet (okej, inte alls så liten faktiskt) sällskap i mitt sovrum. Jag låg i sängen och sträckte ner handen mot golvet ovanför sängen för att fippla med lite sladdar och tända en lampa. Lite senare kollar jag ner igen och ser att jag måste ha väckt en otroligt obehaglig sak. Då märkte jag att jag inte övat på länge och var otroligt sugen på att lämna lägenheten och be någon gå upp och lösa det. Men jag såg det som en träning och satt och titta på den, skulle den krypa närmare mig skulle jag försöka flytta på den eller döda den var tanken. Dock försvann den en gång när jag tittade bort. Hade ingen större lust att sova där men min ångest sjönk och jag insåg att jag var orimligt rädd och kunde hantera att den var under min säng. 

Jag kommer därför att fortsätta min träning med jämna mellanrum, dock kommer det vara ganska enkelt nu i sommar då man stöter på dem titt som tätt. Men om man lider av en annan fobi så är det jätteviktigt att underhålla träningen och aldrig avbryta innan ångesten sjunkit. 

Jag har även märkt att jag har en till fobi som gäller allt smått som flyger. Trollsländor, humlor, getingar, bromsar och harkrankar. Jag trodde att denna rädsla skulle försvinna med spindelfobin men de är någonting jag lära göra separat. Kanske återkommer med resultat från den träningen senare. 

 

  1. Svara

    Vilket intressant inlägg! Starkt gjort av dig! Det är inte lätt att utmana sina fobier.

Lämna en kommentar