7 saker du inte visste om multitasking

mars 18, 2016 , In: Fokus/multitasking
0
7 saker du inte visste om multitasking

Vi ägnar oss åt multitasking nästan hela tiden, det gör ju att vi får fler saker gjorda under kortare tid, eller hur? Stämmer det verkligen? Eller kan det vara så att du är lika dum när du multitaskar – som när du är hög? Kan det stämma att man äter mer när man multitaskar? 

7 saker du inte visste om multitasking 

Först och främst, vad är multitasking?

Det är en person som gör mer än en sak samtidigt. Någon som exempelvis både sms:ar och pratar med sin vän samtidigt.

1. Multitasking är kognitivt omöjligt

Vår hjärna är inte gjord för att klara av många uppgifter samtidigt, den må vara komplex i all ära men den kan inte vara fokuserad på mer än en sak åt gången.

Det du egentligen gör, då du tror dig multitaskar, är att växla mellan uppgifterna. Ungefär så här: 

Du sms:ar vid bilkörning: 4 sekunder fokus på bilvägen – 2 sekunder på sms:et – 3 sekunder på bilvägen – 1 sekund på sms:et – 2 sekunder på bilvägen – 2 sekunder ner på telefonen igen.

2. Ditt IQ är sämre när du multitaskar än när du rökt marijuana

Många av de tester som gjorts på rökning av marijuana visar att när du är hög tappar du ca 5 IQ-poäng. När du försöker multitaska å andra sidan, har din IQ sjunkit med 10 poäng.

Låt det där sjunka in nu och förstå hur onödigt det är att försöka sig på multitasking.

3. Du förlorar tid

En stark tro många människor har idag är att vi sparar tid när vi gör fler saker samtidigt. Men så är alltså inte fallet; det kommer ta dig längre tid att växla mellan två uppgifter än att fokusera helt på den ena och sedan den andra.

Detta gäller, förvånansvärt, också saker som bilkörning; i en studie 2008 gjord av Utah University såg man att det tog lägre tid för bilförare att komma fram till sin planerade destination om de samtidigt pratade i telefonen.

Du sparar alltså mest tid om du gör en sak i taget; betala alla räkningar samtidigt med fullt fokus, därefter svarar du på mejl med fullt fokus, och så fortsätter du tills dina uppgifter är klara.

4. Du kommer missa större delar av livet

Om du försöker dig på att multitaska så kommer du missa uppenbara saker omkring dig, detta visade en studie från Western Washington University år 2009;

75 % av studenterna som gick igenom korridoren medan de pratade i telefonen såg inte en clown som cyklade på en enhjuling i närheten. Detta kallas inattentional blindness.

Så om vi inte skulle lägga märke till en clown på en enhjuling – vad i livet kan vi då gå miste om?

5. Du gör fler misstag

Om du växlar mellan dina uppgifter kommer du inte kunna ge dem fullt fokus och då ökar riskerna för misstag. Experter har uppskattat att den risken ökar med hela 40 % när du försöker ta dig an mer än en uppgift åt gången.

6. Du mår sämre då du multitaskar

Först och främst kommer du förlora onödig energi under tiden du växlar mellan uppgifterna och det kommer fortare göra dig slö och på dåligt humör.

Dessutom mår vi sämre när vi försöker ha fokus på mer än en sak, det som händer om vi exempelvis sitter i ett möte och redan tänker på nästa möte är att vi blir oroliga, splittrade och stressade.

Dessutom kommer du inte känna tillfredsställelsen över att faktiskt blivit färdig med uppgiften.

multitasking

7. Du äter mer

Att titta på tv medan du äter kan leda till att din hjärna inte kan bearbeta vad du precis ätit, på grund av detta kommer du inte känna dig lika mätt som om du bara ägnat dig åt ätandet. Detta leder till att du äter mer om du tittar på någonting medan du äter och du kommer känna dig frestad att äta igen en kort stund senare.

Därför har experter rekommenderat att även personer som äter själva ska stänga av sin tv under tiden de äter och faktiskt ge maten all uppmärksamhet.

Det finns alltså ingenting att vinna på att ägna tid åt ”multitasking”, vill du veta vad du bör göra istället, läs vidare:


Träna upp ditt fokus

Att klara av att hålla fokus helt och hållet är svårt, det är dock träningsbart. Ju mer du övar ju enklare blir det. Det kommer alltså kännas jobbigt i början och du kommer bli frustrerad då du blir distraherad men ge det lite tid så kommer du bli effektivare och spara mer energi. 

Distraktioner

Varje gång du märker att du blivit distraherad, till exempel när du märker att du läser samma textrad fler gånger om, så flyttar du bara ditt fokus tillbaka till uppgiften. 

Det är lätt hänt att man blir lite irriterar över att man blivit distraherad och tålamodet kanske sviktar. Försök att inte spänna dig och bli arg om detta sker, behåll lugnet och se istället distraktionen som en snäll vän som vänligt berättade för dig att du tappat fokus igen. Det är alltså dessa distraktioner som säger åt dig hur pass bra du kan fokusera och inte. Så låt dem dyka upp men träna istället på att släppa taget om dem.

Gör så här:

Tänk dig att din uppmärksamhet fungerar som en ficklampa och att du kan rikta ljuset mot det du vill. Vid stress hamnar du i ett tillstånd där ficklampan far omkring på ett sätt som inte är användbart. Du måste alltså öva dig i att rikta din uppmärksamhet så att du i varje stund lyckas hålla fast ficklampan på de saker du vill

Välj medvetet en uppgift du ska genomföra med total fokus. Ägna 30-60 minuter på denna uppgift och var uppmärksam på hur du fokuserar och när du blir distraherad. 

Utmaning: Multitasking-fri period

Välj en period, en dag, en helg eller en vecka som ska bli din multitasking-fria period. Under denna tid ska du alltså inte multitaska alls. Det är strikt förbjudet. Vågar du prova en dag? Klarar du hela helgen är det grymt!

Regler: Du får inte göra två saker samtidigt. Förtydligande: Du får INTE hålla på med telefonen när du sitter på toa, är ute och går, är i en konversation, tittar på TV eller liknande. Du gör varje sak med 100% fokus och så fort du blir distraherad tar du tillbaka fokus till din uppgift. Det kommer bli lättare och lättare och tillslut kommer du ha sparat en hel del energi och kan därför vara mer effektiv.

 

 

There are no comments yet. Be the first to comment.

Lämna en kommentar