Sluta vara rädd, jag lovar att du kan hantera det

mars 4, 2016 , In: Rädslor
2
sluta-vara-rädd-i-onödan du kan hantera det

Oavsett vad du är rädd för (spindlar, tala inför en grupp, bli lämnad, misslyckas, bli gammal, ormar, förlora någon nära, trånga utrymmen, eller vad du nu är rädd för) så är rädslorna väldigt lika varandra. Vi kan dela upp rädslor i två gruppen, men förutom det så har alla rädslor egentligen en grundrädsla, överkommer du denna rädsla blir du av med många rädslor på samma gång.

Jag börjar alltså med att dela upp rädslor i två grupper: yttre rädslor och inre rädslor:

Yttre rädslor

yttre-rädslor-

Sånt som sker i livet, både de som bara sker, men även de som kräver aktivitet.
Till exempel då man är rädd för: att bli gammal, att råka ut för en olycka, att börja studera igen, att prata inför folk, att köra bil, att förlora någon man tycker om, att förlora jobbet, att möta en spindel etcetera. 

Inre rädslor

Sånt som sker inom oss, som rör egot. Till exempel då man är rädd för: att bli avvisad, att misslyckas, att lyckas, att bli lurad, att vara sårbar, att skämma ut sig etcetera.

En grundrädsla – Du kan hantera det

Det är inga svårigheter i uppdelning eller hur? Men det finns en grundrädsla som hänger ihop med alla dessa rädslor vi känner. Denna rädsla är grunden till alla våra rädslor och övervinner man den – övervinner man många rädslor på samma gång. Det är rädslan för att inte kunna hantera det.

Du är egentligen rädd för att inte kunna hantera att bli lurad, inte kunna hantera att förlora jobbet, att inte kunna hantera att bli gammal, inte kunna hantera att….

Exempel:

Flygplansrädsla:

Du är rädd för att flyga – du är rädd för känslorna som vanligtvis uppstår när du ska flyga. Du har utvecklat en rädsla som gör att du förknippar flygning med dessa känslor och det är alltså känslorna du är rädd för.

Du är inte rädd för att flyga men du blir rädd under flyget då det blir turbulens – du är rädd för vad som kan hända, eftersom du inte har någon aning om hur detta kan utspela sig så känner du att du inte kan hantera det. Du har tappat kontrollen. Självklart en sund reaktion då man står inför något livsfarligt.

Prata inför publik:

Du ska upp och tala inför folk – du är både rädd för känslorna som brukar komma vid sådan tillfällen men även för om du kommer kunna hantera det. Kommer du kunna hantera om det går lite sämre än du tänkt? Kommer du kunna hantera ett dåligt betyg eller kritik?

Jag skulle kunna lista hur många exempel som helst där antingen rädslan för rädslan själv eller rädslan för att inte kunna hantera det är boven.

När du inser att du egentligen inte är rädd för någonting och att du kan hantera allt, då öppnar sig väldigt många nya dörrar i livet. Kom ihåg att du kan hantera vad som helst.


Inspiration : Känn rädslan och våga ändå & Modig

signature-elin-tothrive

 

  1. Svara

    Det här behövde jag läsa!

  2. Pingback: Så skriver du bättre bloggtexter - lugnochfin

Lämna en kommentar