Testa: Är du en inbiten uppskjutare + enkel övning!

september 21, 2015 , In: Prokrastinering övningar
0
INBITEN UPPSKJUTARE

Det här med att skjuta upp saker till imorgon, jag visste inte hur otroligt svårt det skulle vara att sluta med det. Jag har fått in vanan att inte skjuta på saker, sen sakta men säkert smyger den tillbaka har jag märkt. Nästan så man knappt märker det själv. Så nu tänkte jag gå ännu djupare, med information och övningar för oss ”inbitna uppskjutare”. 

Inbiten uppskjutare

Om du är en inbiten uppskjutare svarar du förmodligen ja på någon av:

  • Det händer ofta att du får betala onödiga påminnelse- och förseningsavgifter på grund av att du låtit räkningar bli liggande. Följden blir att du hela tiden ligger “steget efter” – det känns som om du aldrig hinner ikapp.
  • Du har planer på att börja motionera ordentligt och lägga om till en sundare livsstil, men utan att någonsin ta det där första steget. Du drar dig för att boka tid hos tandläkaren eller doktorn trots att du vet med dig att du borde gå på kontroll.
  • Du för en ojämn kamp mot oredan på ditt skrivbord, det överbelamrade matsalsbordet, det osorterade bråten i lådor och garderober. Det är som om kaoset omkring dig skapar ett motsvarande inre kaos som tär på krafterna och får dig att känna dig överansträngd, hjälplös och uppgiven.

Det kostar mer tid och energi att skjuta upp och våndas över uppgiften än att verkligen göra den.

Första steget i att sluta skjuta upp saker och ting och ta tag i uppgiften direkt är att inse att uppgiften förmodligen inte kommer ta så lång tid som du tror att den ska. Ofta skjuter vi upp att rensa garaget eftersom vi tänker oss att detta ska ta hela helgen. Men så är sällan fallet.

Nästa steg är att du tar fram en äggklocka/timer på telefonen. Kan du inte avsätta en hel helg till att städa garaget så ge det i alla fall en timme. Sätt din timer på 60 minuter och jobba oavbrutet, inga kaffepauser, rökpauser eller telefonsamtal. Därefter kommer en av tre saker att hända:

  1. Du blir klar med uppgiften och upptäcker till din förvåning hur fort det egentligen gick. Nästa gång du börjar gruva dig för en liknande uppgift påminner du dig själv om att “det faktiskt bara tog en halvtimme” eller hur lång tid det nu var.
  2. Du inser att det i själva verket är ett sådant omfattande företag att det kommer att kräva många flera timmar till, men du ha i alla fall hunnit en liten bit på vägen. Bestäm redan nu när du nästa gång ska ägna en timme åt projektet. Ska du ställa klockan på ringning en gång om dagen? En gång i veckan? Eller följa en mer oregelbunden tidtabell? Nu har du i alla fall en plan, och du har redan fått en hel del gjort. Det kan räcka för i dag och du behöver inte längre plågas av ditt dåliga samvete.
  3. Du är visserligen inte klar när det har gått en timme, men du ser ändå ljuset i tunneln. Det här är det mest sannolika scenariot. När du väl fått upp farten kommer du inte vilja avbryta arbetet. Uppmuntrad av vad du redan åstadkommit känns det stimulerande att fortsätta och ro hela projektet i hamn.

Den viktigaste läxan är ändå att lära sig att man gruvar sig inte för den tid eller energi det kommer ta att göra uppgiften egentligen, det man gruvar sig över är att överhuvudtaget komma igång.


Övning: 

  1. Skaffa en äggklocka
  2. Välj ut en uppgift som du skjutit framför dig
  3. Ställ klockan på en timme
  4. Arbeta koncentrerat med uppgiften – inga pauser
  5. Ge dig själv en uppmuntrande klapp när du timmer har gått

Hoppas denna övning kommer till lika stor användning för dig som den har för mig!
Vilken uppgift ska du se till att börja med?

signature-elin-tothrive

There are no comments yet. Be the first to comment.

Lämna en kommentar