7-stegsmetoden för att sluta skjuta upp

december 25, 2015 , In: Prokrastinering övningar
3
7 stegsmetoden för att sluta skjuta upp saker ökad produktivitet prokrastinering

Bli klar över vad du ska göra för ökad produktivitet

När det gäller individuell produktivitet är klarsyn den viktigaste egenskapen. Ju klarare du är över dina mål och det du eftersträvar, desto lättare är det att få saker gjorda och bli av med ovanan att skjuta upp saker. Ett av de främsta skälen till förhalning är just oklarhet och förvirring över vad det är du förväntas göra. Har du svårt att se exakt vad det är du ska åstadkomma och tillföra är det enkelt att man skjuter upp det.

”En av de värsta slöserierna med tid är att på ett förträffligt sätt göra någonting som inte behöver göras”

Sjustegsmetod för att sluta skjuta upp men öka produktiviteten:

Steg 1: Avgör exakt vad det är du eftersträvar. Red ut alla frågetecken så du vet exakt vad det är som förväntas av dig. Prata med din chef, dina kollegor eller vänner om du inte kan göra detta själv.

”Innan du börjar klättra uppför stegen till framgång bör du se till att den är lutad mot rätt byggnad” – Stephen Covey

Steg 2: Skriv ner det. På papper. Genom att skriva ner dina mål på papper konkretiseras dem och har ungefär 10 gånger större chans att bli verklighet. 

Steg 3: Sätt en deadline. Utan deadline är risken mycket större att uppgiften förhalas då den inte har något egentligt slut.

Steg 4: Ha en lista över saker du tror du behöver göra för att uppnå dina mål. Underhåll denna lista genom att skriva upp varje ny sak du kommer på.

Steg 5: Stöp om din lista från steg fyra till en handlingsplan. Organisera listan i prioritetsordning, avgör vilka du behöver göra först och vilka som kan vänta till senare. Du kan även göra om din lista till visuell form om detta känns bättre, att du gör en handlingsplan i en serie cirklar och boxar på ett papper.

Steg 6: Gör! Gå till handling på en gång. Gör något, vad som helst. Vänta inte. Börja, sätt i gång. NU!

Steg 7: Bestäm dig för att göra någonting varje dag som tar dig närmare ditt mål. Exempelvis: Kontakta ett visst antal kunder per dag. Läs ett visst antal sidor per dag. Ägna ett specifikt antal timmar åt träning, eller liknande.

  • Ta ett papper och skriv en lista på tio mål som du vill uppnå inom de närmaste året.
  • Formulera målen som om året redan gått och du rean nått dina mål. Skriv i presens och första person, då accepteras det av ditt undermedvetna. ”Jag väger X kilo” ”Jag tjänar X kronor om året” ”Jag kör en sådan bil”.
  • Kolla på din lista och välj det mål som skulle ha störst positiv påverkan på ditt liv om du uppnådde det.
  • Välj detta mål och gå igenom sjustegsmetoden ovan

 

Lycka till! 

signature-elin-tothrive

There are no comments yet. Be the first to comment.

Lämna en kommentar