Del 4 | 5 steg för att bli bäst på att ta kritik.

augusti 24, 2015 , In: Kritik
0
Bli bäst på att ta kritik

Tänk dig nästa gång någon slänger ur dig ”du gör si, du gör så” eller nästa gång en kollega ber dig göra jobbet annorlunda. Tänk dig nästa gång när din pojk- eller flickvän klagar på ditt sätta att vara i ert förhållande, då ni börjar bråka för den andra alltid gör fel. Vore det inte ganska skönt om du kunde ta all detta klagande och kritik till något så mycket bättre? Att ta kritik har vi alla svårt för, ni vet ju varför, men tänk dig att det kan vara du nästa gång som tar kritik som andra bara drömmer om – och det bästa, du tar knappt åt dig på samma sätt som idag. Gör så här:

Bli bäst på att ta kritik

  1. När du får kritiken så andas djupt och bestäm dig för att verkligen lyssna på vad den andra har att säga, avbryt inte men ställ gärna följdfrågor och be om specifika exempel om du inte förstår vad den andra menar. Ta till dig kritiken för att sen…
  1. Berätta att du behöver lite tid innan du kommer med dina egna tankar. Börja alltid med att ge dig själv lite tid, gör det till en vana att aldrig bemöta kritik direkt utan be om lite tid innan du återkommer. Detta gör att du ökar dina chanser enormt för att inte göra bort dig och reagera som ett barn och kan nu istället ge ett moget, väl utformat och genomtänkt bemötande.

Läs också:  Hur reagerar du vid kritik?

  1. När du nu har lite tid att fundera över detta, börja att fundera över syftet med kritiken. Det finns kritik som är till för att hjälpa dig bli bättre och få dig att utvecklas, denna typ av kritik kan vara svår att se om man besvarar kritiken direkt utan att ta lite betänketid. Hjälp-kritiken finns där oftare än vi tror. Dock finns det även de personer som njuter av den barnsliga reaktionen som kan uppkomma, de som vill att du ska göra bort dig och helt enkelt jävlas med dig. Dessa personer känner makt och övertag, ju mer mottagaren lider av kritiken ju mer tillfredsställande är det för denna typ av kritiker.

Det gäller att kunna skilja på om kritik är riktad som en förbättring eller som ren och skär illvilja

  1. Därefter, dra en skiljelinje. Börja med att ställa en enkel fråga: Ligger det något i den här kritiken?
    Om ja: Bra! Då har du chansen att nu rätta till det. Värre hade det varit om du gått ytterligare flera år med detta beteende för att först då få kritiken, eller hur? Nu kan du gå från bra till bättre. Se denna kritik som en gåva, var tacksam!Om nej: Bra! Då kan du nu inse att ni inte delar samma åsikt. Här kan du då börja träna på en annan typ av mental träning, att inte ta åt dig.Dra alltså en linje mellan befogad och obefogad kritik!Om den är befogad – fundera över vad du kan göra för att rätta till situationen och gör upp en plan för det. Det här ändrar ditt synsätt från att känna dig som ett offer till att ta kontroll över situationen. 

Läs också:  Bli bäst på att ge kritik

  1. Ta med dig planen och ett gott humör till den som kritiserat dig. Genom att ta emot kritiken som en vuxen människa med vilja att lösa problemet kommer du också att göra livet lättare för den som gett kritiken. De flesta människor är rädda för att ge kritik och om du visar att du är en större människa så kommer också din kommunikation med omgivningen förbättras.

Men framförallt, vänta inte på att någon annan ska börja. Vänta inte på att få kritik, kommer det ingen så be om den. Alla är vi rädda för att ge kritik så börja be om den så har du chans att jobba på dina svackor. Nästa gång någon klagar, kritiserar och kastar skit, se det som den vackraste gåvan av dom alla.

  1. Svara

    Riktigt bra tips!

Lämna en kommentar