Del 3 | Hur reagerar du vid kritik?

augusti 19, 2015 , In: Kritik
0
Hur reagerar du vid kritik

Att lära sig ta emot och ge kritik kommer det ett grundligt inlägg om senare, men jag tycker även det är bra att ta upp alla delar som har med ämnet att göra. Det är inte enkelt att bli bra på att ta emot kritik för att du läser en 10 punktslista med saker du ska tänka på nästa gång du tar emot kritik – för då har du alldeles för mycket i huvudet och har redan börjat reagera på kritiken. Så här kommer del 3 om kritik, som är till för att bygga upp och träna på att sakta bli bättre på att ta emot eller ge kritik. 

Hur reagerar du vid kritik? 

Läs också: 5 steg för att bli bäst på att ta emot kritik.

Här kommer lite alternativ på hur människor kan reagera vid kritik. 

  1.  Ger du förklaring efter förklaring? ”bussen var sen”
  2. Attackerar du och anfaller? ”ska du säga, försök göra det bättre själv då”
  3. Biter du ihop och stoppar undan olustkänslorna? Dessa försvinner inte utan du lagrar dem bara och då finns risken att du vid ett senare tillfälle brister och tömmer alla tidigare olustkänslor. Du kommer då överreagera på någonting som inte alls gör dig så upprörd egentligen, var försiktig med att stoppa undan olustkänslorna vid kritik, ta itu med dem direkt om möjligt.
  4. Börjar du gråta och skapar drama? Genom att gråta ger vi personen som gett kritiken dåligt samvete och vanligtvis backar den andre och tar tillbaka kritiken. På samma sätt som när ett barn börjar gråta och föräldrarna backar undan med utskällningen och tröstar med glass. Detta kan finnas kvar i många vuxna människor idag.
  5. Gör du kanske precis tvärt om? Att få kritik och reagera med att göra tvärt emot vad kritiken handlade om är ett vanligt sätt att reagera, men ingenting du vinner på.
  6. Lyfter du kritiken och får problemet på högre nivå? ”Intressant att du säger så, jag har tänkt att detta gäller hela vår avdelning det kanske har med vår generation att göra?” Du lyfter kritiken från dig och får det till att bli t.ex. ett samhällsproblem.

Dessa är svåra att träna bort, men det är bra att du kan känna igen hur du reagerar när det sker. Är du till exempel den som gråter, så låt tårarna rinna nästa gång men försök ändå att lyssna och ta till dig kritiken, säg att du reagerar med tårar men gärna vill lära dig av vad andra personen har att säga.

Eller kommer du på dig själv med att göra precis tvärt om? Då har du goda förutsättningar att göra rätt istället och faktiskt lyssna på kritiken. Så länge du inte lägger märke till hur du reagerar kan du heller inte bli bättre. 

There are no comments yet. Be the first to comment.

Lämna en kommentar