Har du en dålig dag? 5 tips för bli glad idag

mars 8, 2016 , In: Positivt tänkande
1
5 tips för att bli glad idag

”Allt som existerar, både materiellt och andligt sett, är och måste vara i ständig rörelse. Den mänskliga hjärnan är inget undantag. Den har skapats för att ta emot, strukturera, specialisera och uttrycka tankens kraft. När en individ inte använder sin hjärna för att uttrycka positiva, kreativa tankar, fyller naturen tomrummet genom att tvinga hjärnan att agera på negativa tankar. Hjärnan kan inte gå sysslolös.” – Napoleon Hill. 

Vi måste aktivt välja att tänka positivt för att inte börja tänka negativt av naturen. Vi kan inte överlåta vårt humör till slumpen då detta av naturen kommer leda till negativt humör. Att tänka positivt är alltså något vi medvetet ska göra och med tiden kommer det bli enklare. Positivt tänkande är träningsbart. 

Det som är viktigt när man ska träna upp sin förmåga att tänka positivt är att alltid göra det, oavsett dag. De dagar du känner dig lite nere och deppig är dagar du absolut måste öva. Det kan vara svårt att tänka positivt de dagar då man inte tycker det finns någonting i hela världen att vara glad över, men jag tänkte hjälpa till lite med det. 

Tvinga dig inte till positivt tänkande

Psykologiprofessor Daniel Wegner, har studerat ironisk processteori. Vilket handlar om hur våra ansträngningar att undvika tankar och beteenden, ironiskt nog, gör dem ännu mer närvarande och uppenbara. Detta fenomen kan utspela sig då en person säger till dig att du absolut inte får skratta i ett visst sammanhang och ju mer du tänker på att du inte får skrattar desto mer full i skratt blir du. 

Wegner och andra forskare har visat på att om vi anstränger oss för att tänka positivt så leder det snarare till det motsatta. Du ska alltså inte tvinga dig till positiva tankar och lika lite ska du skjuta bort negativa tankar. Men hur ska man då aktivt välja positiva tankar? 

Gör så här för att bli glad idag:

Att låtsas vara glad är det absolut bästa sättet att fortare bli glad. Att människor som deltagit i experiment där de fått suttit med en penna i munnen så deras munnar formats till leenden – faktiskt också blivit mycket gladare är ett bevis på detta.

”Fake it til you make it”

1. Musik

Ha en spellista med musik som du blir på bra humör av. Även om det i stunden lockar att lyssna på lugn och kanske ledsam musik – välj din glada spellista för att bli på bättre humör.

2. Förråd av roliga bilder, videor och skämt

Ha en litet förråd av saker man tycker är roligt.  Tycker du att videor på katter är roliga? Får bilder på purritos dig att asgarva? Har du några favoritskämt du alltid skrattar av? 

3. Fokusera på de bra sakerna. Personliga favoriten.

Skriv ner 5 bra saker som hänt nyligen och tänk en stund på dessa.
Tänk på 3 positiva saker om dig själv eller din dag.

Skriv ner allt du har att vara tacksam över i ditt liv.

Tidigare idag tyckte jag att min dag var ganska dålig. Jag var seg och fick ingenting gjort. Det jag gjorde var att ta fram papper och penna och sedan skrev jag ner de saker jag faktiskt gjort och hunnit med. Det gjorde att jag blev på bättre humör och är inte alls lika seg längre vilket ledde till att jag senare fått ännu mer gjort.

4. Sätt en penna i munnen så dina läppar formas till ett leende.

penna i munnen leende bli glad

5. Skratta

Något som även funkar om man inte har tillgång till sina videor eller bilder är att le och skratta utan anledning. Att sitta och le i en kvart kommer få dig på bättre humör även om ditt leende är falskt. 

Dessa tips gör att du aktivt väljer att bli positivare, du skjuter inte bort speciella tankar och tvingar inte in några nya – det du gör är att du överröstar naturens negativitet med saker du tycker är roligt och det leder till att du bli på bra humör.

Kan du kolla på videorna nedan utan att börja skratta själv? 


Hoppas du är en aning gladare nu!

signature-elin-tothrive

 

  1. Mycket bra inlägg ! 🙂

    • daniel
    • mars 9, 2016
    Svara

    Underbar läsning, mycket bra skrivet. Gjorde min dag gladare 🙂

Lämna en kommentar