Det bästa och enklaste sättet att motivera dig själv

februari 18, 2016 , In: Motivation
1
det bästa sättet att motivera sig själv

Behöver du motivera dig själv på nytt? Ibland tappar man motivationen och det kan kännas som att man ”sitter fast”. Det kan vara frustrerande att ”fastna” och ibland tappar man bort sig och undrar varför man gör det man gör. Man kanske inte riktigt har koll på vad som är nästa steg eller vad man egentligen får ut av det här. Då kan man behöva motivera sig själv på nytt. 

Det finns en anledning till att framrutan är större än både backspegeln och sidospeglarna, du ska blicka framåt. Sägs det.

Snabbt och enkelt sätt att motivera dig själv

”Det finns en anledning till att framrutan är större än både backspegeln och sidospeglarna, du ska blicka framåt” stämmer väldigt bra när det gäller att kämpa mot sina mål. Dock kan det ibland vara givande att kika tillbaka lite, för att se hur långt man faktiskt har kommit. Att hålla blicken på sitt mål och hela tiden jobba framåt är en nyckel till framgång. Men då och då lär vi också stanna upp och ge oss själva en klapp på axeln för hur långt vi har kommit.

Att hela tiden hålla fokus på hur långt du har kvar till ditt mål kan vara krävande, något som däremot kan fungera som motivation är att titta på framstegen du hittills tagit och hur långt du faktiskt har kommit. Gör det nu, idag. 

Motivera dig själv:

  • Skriv ner det mål eller den uppgift du har framför dig som du behöver lite mer motivation till. Det kan vara allt från träningsmål, studier, jobb, relationer, företagande, personlig utveckling, vanor eller annat. 
  • Skriv därefter ner alla steg du tagit dig mot målet. Du kan självklart ha gjort misstag under tiden men tänk endast tillbaka på framstegen, inte snedstegen.

Exempel: Du sitter och skriver en uppsats och fastnar. Du får inte fram någonting bra och du börjar bli stressad för deadline närmar sig. Andas lite och titta på allt du redan gjort, den text du faktiskt skrivit, den research du gjort eller dina anteckningar och tankekartor du har bredvid dig. Oavsett vad du hittills gjort – känn dig stolt och glad över dessa så kommer din spärr snart att släppa och du kommer komma igång igen.

Exempel 2: Du har som mål att gå ner X kg till sommaren och har hittills inte sätt några större förändringar på vågen. Titta tillbaka på det grymma beslutet du tog om att ta hand om dig själv och din hälsa. Se tillbaka på alla de bra vanor du har skapat och förstå därmed att resultaten är alldeles runt hörnet. 

Därefter: Ge dig själv en klapp på axeln. 

Jag vet inte om ni sett pantamera reklamen tidigare (länkat här nedan) och jag vet heller inte om ni som jag även provat klappa er själva på axeln på grund av denna film. Om inte, gör det. Det känns faktiskt genast mycket bättre av den där klappen. 


Kör hårt nu, du klarar det!

signature-elin-tothrive

 

There are no comments yet. Be the first to comment.

Lämna en kommentar