Helgens utmaning! Vardagsmotion

augusti 20, 2015 , In: ChallengeToThrive
1
helgens-utmaning vardagsmotion

Något vi kanske inte alltid tänker på är hur kropp och knopp hör ihop. Vill du bli bättre, oavsett område, så måste du ta hand om din hälsa. Detta kanske inte låter som ett ämne för denna blogg men faktum är det här kan vara grunden till varför många inte orkar, har lust samt är omotiverade.

Vår kropp är uppbyggda för ständig rörelse, i flera tusen år har vi ägnat hela dagarna åt ständig rörelse, som jägare, jordbrukare och samlare. Men på de senaste årtiondena har vi mer och mer suttit still, påverkar detta oss? Väldigt mycket!

I dagens läge rör vi oss allt mindre och mindre. Men som vi vet hänger kropp och knopp ihop. Hållning, sömn och kost påverkar hur vi tänker, vårt humör och sätter vi agerar på. Alla vet ju att om du inte ätit på länge eller sovit dåligt kan man bli på riktigt dåligt humör, det är detta som snickers spelar på i sina reklamer. Du blir helt enkelt inte dig själv. Samma gäller motion.

Vardagsmotion

Att röra på sig dagligen och utveckla en bra fysik är viktigt för framgång, oavsett vad du vill göra i livet. Och det har visat sig att det inte är relevant om du rör på dig 30 minuter per dag utspritt på 6 stycken 5 minuters ”pass” än om du kör ett intensivt 30 minuters pass.

Hjärnan påverkas av fysisk aktivitet, bland annat frigörs så kallade signalsubstanser, exempelvis dopamin och serotonin, som motverkar depression och smärta. En nybildning av nervceller i hippocampus, ett område för minnet, sker också.

ChallengeToThrive:

Denna ChallengeToThrive sträcker sig över helgen, men du kan välja den period som funkar bäst för dig. Helst ska detta bli en vana som du kommer fortsätta med kontinuerligt.

Rör på dig så mycket du bara kan. Gå/cykla istället för bil/buss. Stå upp mycket. Rör på dig, gärna en gång i timmen. Ta trapporna istället för hissen, gå runt i rummet när du pratar i telefon, stå upp när du läser tidningen. Prova ställ dig upp en gång varje timme. Ställ klockan på telefonen var 30e minut och gå på toaletten, hämta kaffe, ha rast, ring ett samtal eller bara sträck på dig. Gör allt du kan för att röra på dig mer än vanligtvis!


 

 Trevlig helg,

signature-elin-tothrive

 

 

There are no comments yet. Be the first to comment.

Lämna en kommentar