Dessa 5 steg är det absolut bästa sättet att få sunda vanor

december 28, 2015 , In: Vanor
3
få sundare vanor med dessa 5 enkla steg

Vill du ha sundare vanor? Jag kan personligen lova dig att om du gör denna uppgift, då menar jag verkligen göra – med papper , penna och sen lite handling, så kommer du ha otroliga resultat inom några månader. 

Jag kommer göra uppgiften nedan med det vanligaste målen och vanorna bara för att du ska få se på ett ungefär hur det kan se ut. Du ska alltså skriva upp tre mål medan exemplet bara innehåller ett. Så ta direkt fram ett block och en penna så kör vi igång. 

1. Skriv ner dina tre främsta mål just nu.

  1. Jag har gått ner X kilo innan juli.

2. Skriv ner en lista med alla de dåliga vanor du har som tar dig längre bort från ditt mål.

1. Jag har gått ner X kilo innan juli. 
– Jag äter onyttigt 
– Jag köper bara hem onyttig mat
– Jag rör inte mycket på mig

2.

3. 

 

3. Identifiera dina triggers.

Kolla på listan du skev i uppgift 2. Sök upp vad som triggar dessa beteenden. – VEM, VAD, VART och NÄR.

– Jag äter onyttigt.
MED VEM? – Med min pojkvän och bästa vän.

VART? – I soffan när vi kollar på film och när jag fikar med mina vänner.
NÄR? – Sent på kvällar och helger.
Gör lika på alla punkter du skrivit ner. 

Till exempel: Äter du onyttigt när du sitter framför TV? Dricker du alkohol med vissa vänner eller på vissa ställen? Vad är det som triggar igång dina ovanor? Skippar du gymmet för att du är för trött, eftersom det är på kvällen? Så identifiera dina triggers för alla punkter på uppgift 2.

4. Ta bort allt som underlättar för dig att göra dessa ovanor.

Nu ska du alltså göra dig av med allt som triggar igång dina dåliga vanor. Du behöver inte göra slut med pojkvännen eller säga upp vänskapen med dina vänner även om dessa ibland kan vara dina triggers. 

Vill du inte dricka alkohol? – Häll ut all alkohol och släng glasen. Säg ifrån till dem du brukar dricka med. Vill du äta bättre? – Byt ut kylen och skafferiet helt och hållet. Alla i familjen mår bättre av detta så släng ALLT som kan hjälpa dig fortsätta med din ovana. Spelar du för mycket spel på telefonen istället för att plugga? Ta bort spelen på telefonen.

5. Byt ut något i dina dåliga vanor så det blir bara vanor.

  • Sluta fika med vännerna, be dem följa med på promenad på kvällarna i stället. 
  • Byt ut chipsen mot morötter med dipp på kvällarna med pojkvännen
  • Blir du alltid sugen på onyttigt på kvällstid? Lägg dig tidigt och kliv upp tidigt istället. På morgonen är man sällan sugen på onyttigheter. 
  • Bestäm dig för att promenera till jobbet i stället för att åka buss 3 gånger i veckan

 

Genom att börja med dina nya vanor i steg 5 så kommer dina dåliga vanor försvinna av sig själv med tiden. Du behöver alltså inte ”försaka” dina chips för att bli av med den onyttiga vanan att alltid äta chips framför en film – du kommer vara mätt på morötter och dessutom inte ha några chips hemma. 

 

 

There are no comments yet. Be the first to comment.

Lämna en kommentar