7 steg för att få mer gjort på jobbet

november 11, 2015 , In: Planering
1
7 steg för att få mer gjort på jobbet

Med mycket mer information som flödar och allt mindre tid måste vi nu ta kommandot över våra arbetsdagar. Inte nog med att vi har mycket mer information att läsa och ta till oss, denna informationstillförsel avbryter också vårt arbete ungefär var tolfte minut. När vi efter avbrottet ska fortsätta arbeta med samma uppgift igen tar det uppemot en kvart för att återgå till sin ursprungliga arbetstakt. Mer information och mindre tid blir resultatet. Med sju steg kan du få mer gjort på jobbet.

7 steg för att få mer gjort på jobbet

1. Planera väl

En stor anledning till att tid försvinner mellan uppgifterna är att vi inte riktigt vet vad vi ska göra härnäst. Därför ska det första du gör på morgonen eller, ännu hellre, det sista du gör kvällen före vara att skriva en lista över de saker du ska få gjort under dagen. 

2. Arbeta när du är som piggast

Alla människor har en biologisk klocka som vi gör bäst i att anpassa oss efter. Ta reda på om du är en morgon- eller kvällsmänniska HÄR och se därefter till att lägga de uppgifter som kräver din fulla uppmärksamhet under perioden som du är som piggast. Även om större delen av befolkningen är morgonmänniskor så visar forskningen ingen skillnad i morgon- eller kvällsmänniskors prestation. Båda typer jobbar lika bra, så länge de får jobba när de själva fungerar bäst. Ta reda på vilka tider din kropp fungerar som bäst och gör dina mest krävande uppgifter denna tid.

3. Jobba fokuserat och ta regelbundna pauser

Efter ungefär 90 minuter orkar inte vår hjärna hålla fokus längre. Om man då arbetar med inställningen att man ska jobba hårt tills man blivit klar kan resultatet bli att man spenderar längre tid än nödvändigt, samt får mindre gjort.

Jobba fokuserat i arbetsblock på 25 minuter, använd en timer eller äggklocka. Därefter tar du en 5 minuters paus där du sträcker på dig, äter en frukt eller får i dig vatten. Därefter börjar du igen med ett 25 minuters arbetsblock och jobbar fokuserat. (Med tanke på din lista från punkt ett kommer du alltid veta vad du ska börja efter pausen)

4. Använd dig av utvalda arbetsplatser

Är det någonting vår produktivitet mår bra av så är det rutiner. Genom att lära hjärnan att associera vissa situationer med en viss aktivitet blir det också enklare att komma igång med rätt sak på rätt plats.

Använd specifika arbetsplatser för arbetet. Skrivbordet, biblioteket eller kaféet är några exempel som du kan lära din hjärna koppla ihop med produktivitet. Om du arbetar hemifrån är det alltså ingen bra idé att läsa rapporten i soffan eller sängen, en plats som hjärnan kopplar till vila och sömn. Håll därefter fast vid dina specifika arbetsplatser.

5. Gör den viktigaste uppgiften först

Du har nu kommit till jobbet med en lista över allt som behövs göras denna dag. Du jobbar i block och tar pauser då och då. När man har en lista över saker som ska göras är det enkelt att man börjar med de punkter som fortast kan strykas och är lättast. ”Svara på mejl” går ju fortare än ”Skriv färdigt rapporten” men vi alla vet att rapporten är viktigare att få gjord än mejlen.

”Ringa kund X” går visserligen mycket fortare än ”Skriv färdigt rapporten” men ändå skulle många välja att skriva än att ringa ett samtal som ger nervösa obehagskänslor, dock vet vi även här att dina kunder är det viktigaste du har, rapporten kan vänta i tio minuter.

Hur jobbigt det än är till en början, ta för vana att varje dag i 21 dagar alltid göra den svåraste och jobbigaste uppgiften först. Resten av dagen kommer gå med lätthet förbi och du kommer börja på topp. Vilken punkt på listan kan ge dig störst positiva konsekvenser om den blir gjord respektive störst negativa konsekvenser om den inte blir gjort? Gör den först!

6. Stäng av din smartphone

Forskning visar att personer som själva väljer när och hur det går att nå dem inte bara presterar bättre och är mer produktiva, de mår också bättre psykiskt. Detta är på grund av att vi får en återhämtning när vi inte är tillgängliga hela dygnet.

Stäng alltså av din smartphone under dina 25 minuters arbetsblock. Går det inte av någon anledning? Stäng åtminstone av ljud och notiser.

7. Avstå från multitasking.

Eftersom vår hjärna inte är skapt för parallellarbete blir våra uppgifter lidande om vi försöker fokusera på fler än en. Det effektivaste sättet att arbeta på är alltså en uppgift i taget. 

Sammanfattning

  • Börja med att skriva en lista över de saker du ska få gjort under dagen.
  • Därefter tar du reda på vilka tider din kropp fungerar som bäst och gör dina mest krävande uppgifter denna tid.
  • Du jobbar fokuserat i arbetsblock på 25 minuter och tar regelbundna pauser.
  • Du använder dig av specifika arbetsplatser för arbetet. 
  • Du tar till vana att alltid göra den svåraste och jobbigaste uppgiften först.
  • Din smartphone stängs av under dina 25 minuters arbetsblock 
  • och du arbetar fokuserat med en uppgift i taget. 

Lycka till!

signature-elin-tothrive

There are no comments yet. Be the first to comment.

Lämna en kommentar