#2 – få mer gjort på kortare tid med hjälp av listor

januari 5, 2016 , In: Få mer gjort på kortare tid
3
få mer gjort på kortare tid effektiv tidshantering listor planering

Planera varje dag i förväg

Ett av dina främsta mål i arbetet bör vara att få högsta möjliga avkastning på de investeringar du gör i form av mental, känslomässig och fysiskt energi. Jag kan då positivt berätta att för varje minut som ägnas åt planering sparar uppemot tio minuter i utförande (!!). Det kan ta ett tiotal minuter per dag att planera dagen, men dessa kan alltså spara dig uppemot två timmar i form av bortslösad tid och ansträngning under dagen.

Listor

Du bör ha olika listor för olika syften. Först en huvudlista där du skriver ner allt som du någonsin vill få gjort. Här skrivs varje idé upp, alla tankar och funderingar som dyker upp skrivs fort ner på denna lista. Andra listor är månadslista, veckolista och en daglig lista. Planera varje dag i förväg, kvällen innan. I slutet av månaden planerar du nästa månad samt varje söndag planerar du kommande vecka.

Huvudlista

Här skriver du alltså ner allting du kan komma på. Allt! Det gäller att tömma huvudet på denna lista så du ska skriva upp saker som:

  • Bära en byrå – om du lovat någon att göra detta.
  • Skriv färdigt rapporten.
  • Mitt barn har tappat bort en bok som ska in till biblioteket, var kan den vara?
  • Svara på mejlet från Sara.

Både stora och små saker ska skrivas ner på din huvudlista. Denna lista ska du också fylla på kontinuerligt. Du bockar av de du gör och fyller på när nya uppgifter tillkommer.

Fyll i din kalender

Nu tar du fram almanackan, eller så ser du först till att skaffa dig en almanacka eller kalender. Därefter tar du varje punkt från huvudlistan och fyller i dem i din kalender. Nu har du alltså planerat in vilka datum och tider du ska skriva på rapporten, bära ner byrån eller svara på mejlet.


 

Här hittar du alla tips på hur du får mer gjort på kortare tid:

#1 – Den definitiva guiden för att få mer gjort på kortare tid
#2 – Få mer gjort på kortare tid med hjälp av listor
#3 – 80/20 regeln
#4 – Vilken uppgift borde jag prioritera?
#5 – Använd ABCDE metoden för att prioritera dina uppgifter
#6 – Planering för veckor, månader och år
#7 – Bli bättre på det som förväntas av dig
#8 – Skaffa dig det du behöver för att inte skjuta upp
#9 – Bli bättre på de viktigaste uppgifterna
#10 – Utnyttja dina unika talanger
#11 – Identifiera dina begränsningar
#12 – Ta ett steg i taget
#13 – Sätt press på dig själv
#14 – Få mer energi och bli piggare
#15 – Motivera dig själv
#16 – Avgör vad som ska prioriteras med hjälp av kreativ förhalning
#17 – 6 steg för att göra viktigaste uppgiften först
#18- Bryt ner dina uppgifter i mindre delar
#19 – Så får du mer tid

There are no comments yet. Be the first to comment.

Lämna en kommentar