#19 – Så får du mer tid

januari 22, 2016 , In: Få mer gjort på kortare tid
4
få mer tid på kortare tid bryt ner dina uppgifter kreativ förhalning (2)

Få mer tid

Alla vill vi ha mer tid. Men som jag nämnde i början av denna 19 delars kurs; så har ju vi alla samma timmar per dygn att utnyttja. Det du lär göra för att få mer tid är alltså att hitta var dina 24 timmar tar vägen. Här kommer två tips för hur du samlar ihop din tid och drar nytta av den.

1. Skapa stora tidsblock 

Att bestämma att till exempel varje dag mellan 11 och 12 arbeta med en viss sorts uppgift, och sedan hålla sig till detta, är ett effektivt sätt att inte skjuta upp sina uppgifter. Det gäller att planera i förväg exakt vilken tid du ska ägna vilken uppgift samt att hålla dig till detta tills detta blivit en vana.

2. Använd din restid

Ett annat tips är att dra nytta av din restid. Om du till exempel pendlar till jobbet vore det smart och effektivt om du bestämmer dig för att; under timmen du har på tåget varje morgon, alltid jobba med den fulaste och största grodan.

Åker du buss 20 minuter till och från skolan? Använd tiden till att läsa och få mycket plugg gjort när du ändå åker buss. 

Kör du bil till jobbet varje dag? Stäng av radion, stoppa i en ljudbok istället. Förstå hur många ljudböcker du kommer kunna lyssna igenom under din restid. Det finns alltid områden som du kan bli bättre på för att göra ditt jobb bättre – lär dig när du kör till jobbet. 

Leta reda på var just din tid tar vägen – nyttja den!

Du måste alltså ständigt söka, spara och arrangera stora bitar av tid. Låt ingen tid gå till spillo, planera ditt arbete i förväg så att du kan jobba ostört och oavbrutet.

Nu har du fått dem serverade i ordning, en uppgift eller ett tips per dag i 19 dagar. En uppgift om dagen som tar 1-10 minuter är givetvis mycket enklare än att hoppa på alla 19 på en och samma dag. Har du inte läst de tidigare 18 stegen? Se nedan:


#1 – Den definitiva guiden för att få mer gjort på kortare tid
#2 – Få mer gjort på kortare tid med hjälp av listor
#3 – 80/20 regeln
#4 – Vilken uppgift borde jag prioritera?
#5 – Använd ABCDE metoden för att prioritera dina uppgifter
#6 – Planering för veckor, månader och år
#7 – Bli bättre på det som förväntas av dig
#8 – Skaffa dig det du behöver för att inte skjuta upp
#9 – Bli bättre på de viktigaste uppgifterna
#10 – Utnyttja dina unika talanger
#11 – Identifiera dina begränsningar
#12 – Ta ett steg i taget
#13 – Sätt press på dig själv
#14 – Få mer energi och bli piggare
#15 – Motivera dig själv
#16 – Avgör vad som ska prioriteras med hjälp av kreativ förhalning
#17 – 6 steg för att göra viktigaste uppgiften först
#18 – Bryt ner dina uppgifter i mindre delar

There are no comments yet. Be the first to comment.

Lämna en kommentar