#14 – Få mer energi och bli piggare

januari 17, 2016 , In: Få mer gjort på kortare tid
2
få mer gjort på kortare tid effektiv tidshantering listor planering Motivera press på dig få mer energi (1)

Är du trött? 

En till anledning till att människor skjuter upp saker är så enkelt som trötthet. Man saknar energi och entusiasm och det blir väldigt svårt att komma igång. Behöver du mer energi?

Alla människor har en fysisk, mental och känslomässig energi, och denna är källan till vår förmåga att prestera. Denna energikälla måste vårdas för att vi ska kunna uppleva glädje, produktivitet och välmående. Mat, vatten och vila är det som behövs för att generera energi som du sedan kan använda för att genomföra uppgifter i såväl arbetet som i privatlivet.

När du är utvilad kan du åstadkomma tre, fyra och till och med fem gånger så mycket som när du är trött. Regeln är att din produktivitet börjar avmattas efter åtta eller nio timmars arbete. Ju tröttare du blir ju mer sjunker kvaliteten på ditt arbete och därmed begår du fler och fler misstag.

Gör så här för att få mer energi: 

  • Du har vissa tider på dygnet som du är som mest produktiv. Hitta dessa tider och ägna dem åt dina viktigaste uppgifter. Läs mer i inlägget är du en morgon- eller kvällsmänniska. 
  • Då och då, ta kortare arbetsdagar och åk hem tidigare för att sova nio timmar i sträck. Detta sätt att ladda upp batterierna sparar dig mycket tid som du annars skulle lagt på förhalning och annat onödigt.
  • Ett annat sätt att vila upp sig och återfå energi är ledighet. Se till att ta ledig en dag i veckan, lördag eller söndag. Bestäm dig för att absolut aldrig under denna dag befatta dig med någonting som tillhör ditt jobb. Se till att hämta lite nya krafter.
  • Fundera även på vilka dina energikällor är. Vissa personer ger mer energi än andra. Viss mat ger dig mer och långvarig energi och vissa aktiviteter bidrar till ökad energi. Prioritera dessa aktiviteter och människor. 

#1 – Den definitiva guiden för att få mer gjort på kortare tid
#2 – Få mer gjort på kortare tid med hjälp av listor
#3 – 80/20 regeln
#4 – Vilken uppgift borde jag prioritera?
#5 – Använd ABCDE metoden för att prioritera dina uppgifter
#6 – Planering för veckor, månader och år
#7 – Bli bättre på det som förväntas av dig
#8 – Skaffa dig det du behöver för att inte skjuta upp
#9 – Bli bättre på de viktigaste uppgifterna
#10 – Utnyttja dina unika talanger
#11 – Identifiera dina begränsningar
#12 – Ta ett steg i taget
#13 – Sätt press på dig själv

There are no comments yet. Be the first to comment.

Lämna en kommentar