#1 – Den definitiva guiden för att få mer gjort på kortare tid

januari 4, 2016 , In: Få mer gjort på kortare tid
3
få mer gjort på kortare tid effektiv tidshantering listor planering

Vi har alla 24 timmar per dygn. Beyoncé, Obama, du och jag har alltså exakt lika många timmar per dygn till vårt förfogande. Här följer en komplett guide för att du ska kunna få mer gjort på den tid du har. Du kommer få lära dig om effektiv tidshantering, planering och hur man motverkar prokrastinering, förmågan att skjuta upp saker till framtiden. 

Varför ska du lägga ner tid och energi på effektiv tidshantering, listor och att äta grodor? 

Det har länge påståtts att om det första du gör varje morgon är att svälja en levande groda, så kan du ta dig igenom resten av dagen med den tillfredsställande vetskapen att det troligtvis är det värsta som kommer hända dig under hela dagen.

Din groda

Din ”groda” är alltså din största och samtidigt viktigaste uppgift för dagen. Den uppgift du är mest benägen att skjuta upp och som kan få mest positiva effekter på ditt liv och dina resultat.

”Om du måste svälja två grodor, svälj då den största först” betyder helt enkelt att om du har två eller fler jobbiga men viktiga uppgifter framför dig, ta den värsta av dem. Disciplinera dig att sätta igång med den absolut största och äckligaste grodan först. Varför? Den andra kommer inte alls vara lika farlig.

Få mer gjort på kortare tid med effektiv tidshantering

Tendensen att påbörja och avbryta en uppgift, att ta upp den, lägga ner den och återvända till den – kan öka den tid som krävs för att fullborda den med så mycket som 500 procent (!!). Eftersom du varje gång måste ta reda på var du var någonstans när du sist avbröt, och även vad du har kvar att göra. Du måste övervinna trögheten och återfå flow i arbetet. Det är alltså smartare att se till att göra färdigt uppgiften än att ständigt avbryta den.

I studier som handlar om män och kvinnor som får bättre betalat och befordras snabbare ser man att deras mest framstående egenskap är handlingskraft. Vad som kännetecknar framgångsrika, effektiva människor är att de inte tvekar på att ta tag i sina viktigaste uppgifter och sedan arbeta målmedvetet med dem tills arbetet är slutfört.

Gör det till en vana

Hela nittiofem procent av din framgång avgörs av vilken typ av vanor du utvecklar genom åren. Vanan att göra prioriteringar, inte skjuta upp saker samt att sätta igång med de viktigaste uppgifterna direkt är vanor du kan träna upp och bli bättre på med tiden.

Eftersom vår kropp ser till att utsöndra endorfiner, som gör att du känner dig positiv och glad, när du gjort färdigt en uppgift är det enkelt att göra detta till en vana du njuter av. Du kan alltså utveckla ett positivt beroende av endorfiner genom att se till att ge din kropp det ”rus” den får varje gång du fullbordar en jobbig men viktig uppgift.

En medelmåttig person som lär sig konsten att prioritera samt att få viktiga saker uträttade snabbt och effektivt är vida överlägsen ett geni som pratar mycket och gör upp storslagna planer, men får väldigt lite gjort.


Detta var inledningen i en utbildning på 19 delar som ger dig verktyg för att få mer gjort på kortare tid. Ett tips om dagen de följande 18 dagarna alltså. För din egen skull: se till att göra de små uppgifterna som följer med vissa inlägg. Du kommer tyvärr inte få mer tid endast genom att läsa inläggen, det krävs också lite handling. 

#1 – Den definitiva guiden för att få mer gjort på kortare tid
#2 – Få mer gjort på kortare tid med hjälp av listor
#3 – 80/20 regeln
#4 – Vilken uppgift borde jag prioritera?
#5 – Använd ABCDE metoden för att prioritera dina uppgifter
#6 – Planering för veckor, månader och år
#7 – Bli bättre på det som förväntas av dig
#8 – Skaffa dig det du behöver för att inte skjuta upp
#9 – Bli bättre på de viktigaste uppgifterna
#10 – Utnyttja dina unika talanger
#11 – Identifiera dina begränsningar
#12 – Ta ett steg i taget
#13 – Sätt press på dig själv
#14 – Få mer energi och bli piggare
#15 – Motivera dig själv
#16 – Avgör vad som ska prioriteras med hjälp av kreativ förhalning
#17 – 6 steg för att göra viktigaste uppgiften först
#18- Bryt ner dina uppgifter i mindre delar
#19 – Så får du mer tid

<a href=”http://www.bloglovin.com/blog/14318661/?claim=5m6m7r8vs8h”>Follow my blog with Bloglovin</a>

 

  1. Svara

    Det där med grodan är ju klockrent, tänk att slippa ha grodan som ett tungt ok tills man äntligen flera dagar försent tar itu med den.
    Så nu blir det grodfrulle ett tag framöver:)

Lämna en kommentar